Dengan wajah yang mencuka dia menghulurkan tiket bas kepada pelanggannya. Tiada secalit pun senyuman yang dipamerkan oleh pekerja kaunter tiket bas eskpres itu. Persoalan pelanggan juga dijawab dengan acuh tidak acuh. Di manakah hilangnya budaya budi bahasa yang seharusnya wujud di kaunter-kaunter perkhidmatan? Bukankah dalam etika perniagaan, pelanggan adalah raja? Adakah itu layanan yang sepatutnya diterima oleh seorang yang dianggap sebagai raja? Banyak persoalan yang timbul di dalam fikiranku setelah menerima layanan seorang pemuda di kaunter tiket. Bukan layanan istimewa yang saya ingini sebagai seorang pelanggan, tetapi layanan yang berhemah dan berbudi bahasa.
Budi bahasa amalan kaunter ^_^ |
Budi bahasa dikaunter sangat penting kerana imej sesebuah organisasi dapat dilihat melalui cara mereka mengendalikan kaunter perkhidmatan mereka sama ada baik atau tidak terhadap permintaan pelanggan. Oleh itu, petugas-petugas kaunter perlulah sentiasa mengamalkan budi bahasa yang baik walaupun hanya sekadar memberikan senyuman. Hal ini demikian kerana senyuman dapat memberikan bunga-bunga mekar di hati seorang pelanggan.
No comments:
Post a Comment